Da odbacim modne brendove za početak? Kompanija Nike
Kategorija : Monetarni sistem Posledice kapitalizma Lični razvoj Mehanizmi Siromaštvo
Koliko vas se zapitalo gde su proizvedene naočari koje vam tako dobro stoje ili, pak, farmerice, jakna, patike ili bilo koji drugi odevni predmet? Ako već pričamo o nekakvoj mirnoj revoluciji koja treba početi od pojedinca, ne bi li taj pojedinac za početak trebao smanjiti svoj doprinos tom bolesnom sistemu? Modna industrija stvorila je od nas opsednute potrošače, a od ostatka sveta (tačnije zemalja tzv. Trećeg sveta) robove naših bolesti.
U Indiji, Kini, na Tajlandu i mnogim drugim zemljama postoje fabrike nalik na one iz perioda industrijske revolucije. Ako iole poznajete istoriju znaćete o čemu govorim.
Da vas podsetim, u to vreme (radi se o 19-tom veku) porodice su umirale u eksploatatorskim fabrikama industrijalaca ( francuski pisac, realista, Emil Zola, napisao je potresne romane o ovoj temi).
Prekomerni rad bez odmora, izgladnjivanje, seksualno zlostavljanje, ucenjivanje i svaki vid nehumanog ponašanja poslodavaca tokom dugog niza godina doveo je do velike revolucije radnika. Rezultat je bio donošenje zakona koji radnicima daje pravo na 8 sati rada, 8 sati odmora i 8 sati zabave.
Da vas podsetim i to da je praznik Prvi maj (na engl. Labour Day) internacionalni praznik koji slavi baš to. Nije loše da malo istražite i dopunite praznine u mozgu u okviru poznavanja istorije. Ovo govorim jer želim da vam pomognem da, poznavajući prošlost, bolje razumete sadašnjost.
Dakle, vratimo se na (surovu) današnjicu.
Teorija i prazna priča neće nas daleko odvesti. Zbog toga ću odmah početi sa (najboljim) primerom. Kompanijom NIKE. Ovu kompaniju ne biram slučajno. Ne samo što Nike igraju vodeću ulogu u formiranju stila dece, kako u našoj, tako i u drugim zemljama, a, samim tim vam je i veoma bliska robna marka, nego i stoga što primenjuje veoma beskrupulozne eksploatatorske metode kao i hiljade njemu sličnih kompanija kod kojih mnoge prodaju svoje proizvode i na našim prostorima.
Kompanija Nike
Najk je jedan od globalnih vodećih proizvođača sportske opreme. Sedište firme nalazi se u Portlandu, u Oregonu, SAD. Zapošljava preko 30,000 zaposlenih širom sveta i ostvaruje ukupan godišnji promet od 19 milijardi dolara, sa čistim godišnjim profitom od 1,2 milijarde (izvor: http://www.marketwatch.com/investing/stock/NKE/financials).
Nike posluje u 45 država izvan SAD. Većina fabrika je u Aziji, uključujući Indoneziju, Kinu, Tajvan, Vijetnam, Pakistan, Filipine i Maleziju.
Tokom 1970-tih godina najveći broj Nike patika pravljen je u Južnoj Koreji i na Tajvanu. Kada su radnici dobili nove slobode i plate počele da se povećavaju, Nike je kao i ostali krenuo u potragu za "jeftinijom radnom snagom".
Našao ju je u Indoneziji, Kini i, najnovije, u Vijetnamu - zemljama sa slabo razvijenim zakonima o pravima radnika u kojima je jeftin rad obilan. U Kini i Vijetnamu zakon zabranjuje radnicima da osnivaju nezavisne sindikalne unije. To je bilo karakteristično i za Indoneziju do 1998. kada je sa vlasti zbačen diktator general Suharto. Ove tri zemlje su nastavile da budu glavna mesta gde se proizvode Nike patike.
Zapošljavanje dece u fabrikama
Tokom 2001 godine čak je i BBC objavio dokumentarni film u kojem se pojavljuju deca kako rade u teškim i lošim radnim uslovima u jednoj od ovih Nike fabrika. U filmu se pojavljuju 6 devojčica koje rade 7 dana u nedelji po 16 sati dnevno.
Kompanija je doživljavala udarce čak i od CBS News-a, The New York Times-a, USA Today-a, Wall Street Journal-a, AP-a, Reuters-a, i to s razlogom. Doduše, možda je senzacionalnost priče uzela primat nad objektivnošću, ali svakako je istina da su činjenice govorile u korist kritičara.
Prema sprovedenim istraživanjima, radnici u fabrikama Nike-a nisu imali zaštitnu opremu pri radu sa otrovnim hemikalijama i terani su na prekovremeni rad na način koji je kršio vijetnamske zakone.
Takođe, zamerke su stavljene na neadekvatnu ventilaciju, visok stepen respiratornih bolesti u delovima korišćenja toksičnih materijala, nepostojanje pijaće vode, itd.
Zanimljivo je i to da Nike nema ni jednu svoju fabriku za proizvodnju, to jest ima samo ugovore sa različitim vlasnicima fabrika. Na taj način Nike pokušava da izbegne odgovornost za uslove rada u fabrikama govoreći da je "samo kupac", što je potpuno neprihvatljivo i licemerno. Naime, Nike ne samo što diktira dizajn, materijal i cenu koju će platiti za proizvodnju, nego je i donosilac najvećeg profita fabrikama koje za njih rade.
Glavna zamerka kritičara je što je Najk nastavio da plaća radnike u Kini i Vijetnamu manje od $2 na dan, a radnike u Indoneziji manje od $1.
Za pokrivanje najosnovnijih troškova života jedne osobe u Indoneziji potrebno je 37.50$, a za potrebe porodice 75$ mesečno. U sve tri zemlje o kojima je ovde reč, honorar koji zaradjuju ne omogućava čak ni egzistencijalne potrebe. Ovo je još jedan od razloga zbog kojeg ove porodice uvećavaju broj dece jer u njima vide broj dodatnih ruku koje mogu zaraditi još koji dolar. Siromaštvo za sobom povlači porast neobrazovanosti koje dodatno omogućava ovakvim kompanijama da trajno dominiraju u ovim državama i eksploatišu ljudski rad.
Mislim da nije potrebno napominjati da Nike proizvodi nisu ni malo jeftini, samo prosečna cena patika je oko 150$. Ipak, ukupnom godišnjem prometu od 1,2 milijarde dolara je umnogome doprinela jeftina radna snaga, ušteda na sirovinama i jeftinim uslovima rada.
Tačno je da je Nike doveo do otvaranja mnogih radnih mesta u jugoistočnoj Aziji i da ljudi žele da rade. Ali, ovo je nešto sasvim drugo, u pitanju je čista eksploatacija koja i dalje postoji u 21. veku. Štrajkovi stotine hiljada radnika u Indoneziji, Vijetnamu i Kini nisu izmišljena priča iako vlasti u ovim zemljama kriju te informacije. Koliko vas je čulo za te štrajkove uopšte?
Treba da znate da svi radnici koji štrajkuju stavljaju sebe u još veći rizik. Mogu da dobiju otkaz, da budu stavljeni na crnu listu za dalje zapošljavanje i, što je još gore, ispitivani i hapšeni.
Staro kapitalističko pravilo - Ako ti ne iskoristiš priliku neko drugi hoće!
Jedan od razloga zbog kojih Nike i druge kompanije tolerišu sve ovo leži verovatno i u samim mehanizmima kapitalističkog tržišta koji danas dominiraju svetom. Nike verovatno zna da ukoliko on ne eksploatiše te potencijale Azije, neka druga kompanija poput Adidasa, Reeboka ili sličnih sigurno hoće što na dužem planu može ugroziti i kompaniju Nike.
Na taj način mnoge od kompanije nastavljajući medjusobnu trku za što većim PROFITOM spremne su da ovakvim stvarima progledaju kroz prste.
Multimilionski reklamni budžeti
Nike (Najk) je sponzorisao veliki broj atletičara, i profesionalnih sportista, fokusirajući pažnju na svoje proizvode, ali je takođe pomogao i mnogim nepoznatim sportistima da dožive svojim 5 minuta slave. Naravno sve je to u funkciji reklame i širenja svesti o brendu medju masama mladih širom sveta.
Nike je takodje poznat po tome što je među prvima sponzorisao sportiste koji su poznati po skandalima i nesportskom ponašanju jer su bili u centru zbivanja. Mnogi sportisti su reklamirali ovu marku: Ronaldinjo, Dejan Stanković, Kristijano Ronaldo, Rafael Nadal, Tajger Vuds, Lebron Džejms, Andrej Kirilenko, Kobi Brajant.
O tome koliko su mutlinacionalne kompanije spremne investirati i šta su sve spremne uraditi ne bi ubedili potrošača da kupi proizvod posebno je pisano u članku NEUROMARKETING. Predlažem da nakon ovog teksta pročitate i njega.
Šta me briga za tamo neku Indoneziju, daleko je odavde
Da vam, kojim slučajem, kroz glavu ne bi prošao izgovor poput rečenica ,,šta me briga za tamo neku Indoneziju; daleko je to odavde'' i slično, reći ću vam još nešto.
Uzmimo jednu zemlju našeg regiona, recimo Srbija (sa okolinom), iako zemlja evropskog kontinenta, ima sve simptome karakteristične za tzv. zemlje Trećeg sveta.
Da li znate, na primer, da se deo kolekcije robne marke GUESS šije u Pančevu u bivšoj mesnoj zajednici pretvorenoj u krojački pogon?
Da li znate da je plata radnika u takvim pogonima u najboljem slučaju 60 dinara na sat (480.00 dinara dnevno), da šivenje npr. jedne haljine košta 8 eura, da dnevno 4 žene (to je najmanji mogući pogon) mogu da sašiju oko 40 komada tih istih haljina, a da se porudžbine kreću po nekoliko hiljada komada garderobe mesečno? Računajte sami. Evo vam još jedan zadatak: sve ostaje isto samo se cena sakoa kreće od 15 do 20 eura po komadu.
Ako sumnjate u ove reči, krajnje je vreme da širom otvorite oči, načuljite uši, krenete sa istraživanjem i, konačno, počnete da mislite svojom glavom!
Neka od istraživanja u SAD koja su radjena na mladima do 18 godine. Pokazala su da su mladi u stanju prepoznati do 10,000 logotipa raznih kompanija a da isto tako nisu u stanju prepoznati ni desetak različitih biljaka.
Šta ja tu mogu da promenim ?
Za početak potrebno je da postanemo barem SVESNI ovoga i da prestanemo podržavati modne brendove time što ćemo ih ignorisati. Potrebno je da počnemo drugačije razmišljati o ovim problemima jer se kao što vidimo tiču i nas samih. Neki od predloga :
Potpuno prestanite ili barem svedite na minimum kupovinu proizvoda kompanija kao što su: Reebok, Adidas, Nike, Fila, Prada, Versace, Christian Dior, Diadora, Lotto, Puma, itd.
Ne budite "pokretna reklama" za firme, izbegavajte nošenje brendirane robe na sebi. Izbegavajte gledanje i podržavanje reklamnih poruka ovakvih kompanija. Izbegavajte svaki vid učestvovanja u širnju njihovog imidža medju decom i omladinom. Kritikujte ih i širite svest o tome i medju ostale ljude.
Pokušajte uvek pronaći alternativu i smanjite maksimalno upotrebu istih. U prevodu, kupujte nove patike tek kada se stare sasvim dovoljno istroše. Promena mora krenuti od pojedinca, zato izbegavajte bespotrebnu kupovinu odeće i obuće jer time direktno dižete prihode ovakvim kompanijama.
Širite svest o tome da unutrašnje vrednosti čoveka trebaju imati prednost nad njegovim spoljašnjim izgledom.
Informišite se na internetu o spisku najozloglašenijih kompanija. Trudićemo se da na ovom sajtu dopunjujemo još informacija o njima ovo je tek početak !
pale999 Početnik Domaćeg.de
Datum registracije: 18 Sep 2010 Poruke: 6
Slažem se u svemu što si napisao, svi znamo da je to surova istina. Samo nikakav bojkot neće uspeti naročito u državi u kojoj živimo, a i koja je alternativa( mislim koje patike onda deci da kupujemo?)
Na svetu nema iskonske pravde, daju nam je na kašičicu, ko lek, tek da preživimo da bi mogli našim i stranim tajkunima da uvećavamo kapital. Da li znate da i kod nas ljudi rade po ceo dan za 150-200 evra mesečno?
nenadmorpheus Just me
Godine: 36
Datum registracije: 23 Okt 2005 Poruke: 7677 Mesto: Beograd
Ovo je smesno. Oni koji imaju para i kojima se svidjaju Nike patike kupovace a ostali nece. To je cela filozofija. Kada bih isao tvojom logikom najverovatnije bi se ubio posto bi postavio sebi pitanje da li vredi ziveti npr. u drzavi u kojoj zivim ili tako nesto...
_________________ You're off the map now, radar can't even find you
We stay on the grind, you slip, we out-grind you
You walk around mad, you let your anger blind you
We walk around just playin' the violin behind you
aureliano ♣ El Capitán ♠
Datum registracije: 15 Mar 2005 Poruke: 9092 Mesto: U zraku, na vodi i ponekad na Zemlji
nenadmorpheus je napisao/la sledeće:
Ovo je smesno. Oni koji imaju para i kojima se svidjaju Nike patike kupovace a ostali nece. To je cela filozofija. Kada bih isao tvojom logikom najverovatnije bi se ubio posto bi postavio sebi pitanje da li vredi ziveti npr. u drzavi u kojoj zivim ili tako nesto...
Hmm... i da i ne...
Ipak je stvar nekog odabira kojeg recimo kupac ima. Ja recimo namjerno izbjegavam Nike iz mnogo razloga, a jedan je i ovaj. Sad, sasvim druga stvar je sto se ovdje ide protiv jedne marke iskljucivo, dok i druge, recimo Reebok, Adidas i sl. cine potpuno istu stvar... Ukratko, nema neke alternative, ukoliko smo iskreni u tome da osudimo neku korporaciju zbog ovog. Zvuci malo licemjerno kriviti Nike (koji jesu krivi, nema sumnje) a nositi npr. Puma ili Adidas ili Reebok ili nesto trece, dok i te druge kompanije imaju slican ili isti modus operandi kao i Nike.
-----------
Zna li netko neku firmu koja radi te "patike" drugacije od Nike-a? Meni se cini da ne postoji... dakle - nema alternative. Osim ako se ne nosenje takve obuce smatra nekom alternativom.
_________________ I tad su došli popovi... Pa topovi... Pa lopovi...
I čitav svet se izobličio...
Ispuzali su grabljivci... Pa lažljivci... Snalažljivci...
aureliano ♣ El Capitán ♠
Datum registracije: 15 Mar 2005 Poruke: 9092 Mesto: U zraku, na vodi i ponekad na Zemlji
Nije samo Nike takav...
Sweatshop Simpsons
_________________ I tad su došli popovi... Pa topovi... Pa lopovi...
I čitav svet se izobličio...
Ispuzali su grabljivci... Pa lažljivci... Snalažljivci...
♥ QueeN ♥ [°mama 3 anđela°]
Datum registracije: 15 Feb 2008 Poruke: 15445 Mesto: ♥ Sakrivena u Njegovom Pogledu,Zarobljena u Njegovom Srcu,Zauvek u Njegovom Toplom Zagrljaju ♥
Citat:
izbegavajte nošenje brendirane robe na sebi.
A zašto bih se odrekla? Da ne bih bila pokretna reklama. Ja tu ne mogu promeniti ništa, a još manje se želi opterećivati ko koliko i šta radi i pta zaradi. gledam svoj život koji je lagodan i uživam u njemi. Kupujem sve što mi se dopada i to sebi mogu priuštiti. Da se odričem omiljene marke zbog gore navedenog? Ne, ne pada mi napamet.
Citat:
Ovo je smesno. Oni koji imaju para i kojima se svidjaju Nike patike kupovace a ostali nece. To je cela filozofija. Kada bih isao tvojom logikom najverovatnije bi se ubio posto bi postavio sebi pitanje da li vredi ziveti npr. u drzavi u kojoj zivim ili tako nesto...
Vi ne možete otvarati nove teme u ovom forumu Vi ne možete odgovarati na teme u ovom forumu Vi ne možete menjati Vaše poruke u ovom forumu Vi ne možete brisati Vaše poruke u ovom forumu Vi ne možete glasati u anketama u ovom forumu Vi ne možete postavljati fajlove u ovom forumu Vi ne možete preuzeti fajlove sa ovog foruma