:: |
Autor |
Poruka |
nastasenjka ~daydreaming~
|
Datum registracije: 04 Mar 2005 Poruke: 34840 Mesto: medju javom i med snom
|
|
Koliko ste puta promatrali svoje dijete u igri?
Jeste li tada primijetili da igrajući se izvode složene aktivnosti raznih vrsta?
Bave se mnoštvom raznovrsnih zadataka koji obuhvaćaju složene osobne i intelektualne odnose. Vjerno reproduciraju poznate, svakodnevne scene, grade složene konstrukcije i prihvaćaju norme i zakone koje si sami nameću. Nevjerojatno, zar ne!?
Kroz igru djeca prodru u svijet odraslih, upoznaju ga i uče ga savladati. I premda općenito mislimo da je igra čin čistog užitka koji umiruje djecu ona u prvom redu ima izuzetno važnu odgojnu vrijednost. U pitanju je vrst treninga, pripreme za život odrasle osobe.
Na dijete, u trenutku kad se treba odlučiti za jednu ili drugu igru, najčešće utječu starosna dob, spol ili djetetove osobne sklonosti. Ipak sve te igre daju djetetu priliku da uči.
Nekim roditeljima nije se teško uključiti u igru svoje djece, i pruža im veliko zadovoljstvo, što djecu obično oduševljava, a istodobno postaju bogatija učeći od starijih. To jača međusobni odnos i unapređuje djetetovu igru. Katkad je to odraslima naporno ili pak nemaju vremena. Za takve situacije potrebno je osigurati djetetu igru s prijateljima ili igračkama primjerenim njihovoj dobi. To je najveći doprinos roditelja.
Kroz igru dijete zadovoljava svoju potrebu da je posebno, uči biti neovisno o okolini, uči biti aktivno. Igra je ta koja dijete već od rođenja potiče na kretanje uz koje je povezan i govor i razni drugi oblici komuniciranja s okolinom. Ustvari, vrlo je teško zamisliti bilo koju vrstu igre koja ne bi vodila do učenja.
A da bi do toga došlo dijete mora imati prostor za igru, vrijeme i igračke.
Neka istraživanja su pokazala da je veliki dio novca bačen, jer su roditelji kupovali igračke kojima se dijete ne može igrati, a pri tom se misli na igračke koje nisu primjerene dobi djeteta, na igračke koje ne zadovoljavaju djetetovo zanimanje i razvojne mogućnosti, na igračke koje se pri prvoj upotrebi pokvare ili raspadnu, kao i na igračke koje dijete dobije samo zato što se sviđaju roditeljima. Zato bi trebalo osluškivati želje i interes djeteta.
Istraživanja su potvrdila da je djeci predškolskog uzrasta od svih igračka najdraža lopta, svih vrsta i veličina (potreba za kretanjem). Na drugom mjestu bile su igračke «za maženje», plišane igračke (potreba za ugodom i sigurnošću). Treće mjesto zauzeli su rane konstruktivne igračke, od najjednostavnijih umetaljki od složenih lego-sruktura (potreba za istraživanjem i konstruiranjem). Slijede igračke za guranje i vuču (potreba za kretanjem), lutke raznih oblika, veličina i boja i sve što uz njih ide-odjeća, namještaj...(imitativne i simboličke igre, socijalno iskustvo i komunikacija), boje, olovke, flomasteri, kolaž-papir i druga likovna pomagala izvrsna su za poticanje kreativnosti, za izražavanje emocija i svega što dijete još ne može iskazati riječima, i konačno knjige i slikovnice na koje ne smijemo zaboraviti čak i prije no što je dijete može držati samostalno. Njihova važnost je u razvoju mašte, govora, komunikacije kao i za poticanje čitanja i pisanja.
I za kraj: roditelji nikada ne mogu pogriješiti, ako se u izboru igre i igračaka ravnaju prema interesu djeteta i ako njegov interes za nešto još blago potiču , jer upravo to daje pravi značaj igri vašeg djeteta. I ne zaboravite da je igrati se s djetetom najbolje na što više različitih načina, ali svakodnevno.
Napisala: SNJEŽANA BERAK,odgajatelj
www.free-bj.t-com.hr
|
_________________
Put do zvezda je samo etapa kružnog puta do sebe, i ako znaš prečicu nema potrebe da se puno
lomataš po bespućima...
Ne, bato...Stigao si čim kreneš...
Cilj nosiš skriven pod kaputom, istetoviran na grudima kao metu...
I eto ti...U tome je tajna...U tome je jedini trik...
|
|
|
|
|
nastasenjka ~daydreaming~
|
Datum registracije: 04 Mar 2005 Poruke: 34840 Mesto: medju javom i med snom
|
|
Igra nije samo zabava, vec jedan vazan deo zivota beba i dece uopste. Igra je, takoreci, njihov svakodnevni posao i pomaze im da uce i rastu. Roditeli su prvi i najvazniji uciteli svoje dece. I majke i ocevi mogu da pomognu malisanima da sto vise dobiju od igre. Za decu je dobro da imaju i babe i dede, zatim stariju decu i druge rodjake i prijatelje koji ce sa njima da se igraju.
Igra je vazna za decu zato sto im pomaze da:
• uce o svetu u kome zive
• uce kako da rade razne stvari
• resavaju probleme
• razumeju osecanja
• steknu samopouzdanje
• ojacaju fizicki
• nauce kako da zive u zajednici sa drugima (dele stvari, cekaju na red)
Evo nekih primera kako igra pomaze deci da uce i da se razvijaju
• Stavljanjem manjih kutija u vece bebe i malisani uce kako da koriste svoje prste i stavljaju stvari u nesto.
• Crtanje, bojenje, lepljenje, provlacenje niti pomaze deci da nauce da rade sa rukama (a uz to uci ih i strpljenju).
• Oblacenje u razne kostime im pomaze da razviju mastu i kreativnost.
• Gluma, pretvaranje da su neko drugi (roditelji ili drugi odrasli) pomaze deci da razumeju uloge odraslih. Glumeci situacije u kojima im je bilo neprijatno moze da pomogne deci da kontrolisu svoja osecanja. Drama im pomaze da koriste mastu.
Dobro je da se igrate sa svojim bebama i decom i iz sledecih razloga:
• To vam pomaze da se me|usobno upoznate i zblizite
• Deci omogucuje da vide da ih volite i da se za njih zanimate. Osecanje da ih neko voli pomaze deci da uce i da se uspesno razvijaju.
• Roditelji najboqe poznaju svoju decu. Oni mogu da im pomognu da uce kroz igru.
Roditelji mogu deci da pomognu da sto vise dobiju od igre tako sto ce:
Imati nesto zanimljivo za igru.
• Nisu vam potrebne skupe igracke.
Deca se mogu zabaviti i uciti i sa ne tako skupim irackama (drvenim blokovima, kolekcijom zivotinja, bojicama i papirom). U stvari, vi ste najzanimqivija igracka sa kojom dete uziva da se igra.
• Koristite stvari koj nadjete u kuci, na primer, kartonske kutije, drvene kasike, plasticne kontejnere, lonce serpe, staru odecu za preoblacenje.
Kako naci vreme za igru sa decom?
Zivot je ponekad veoma naporan i roditeqi su cesto veoma umorni. Ali ima stvari koje ne zahtevaju ni mnogo vremena ni mnogo energije. I majka i otac mogu da:
• Pricaju ili pevaju deci dok rade po kuci.
• Ukljuce decu u kucne zadatke koje mogu da savladaju - na primer da dodaju sundjer ocu dok on pere auto, dodaju stipaljke pri prostiranju vesa, pomazu u brisanju prasine.
• Pricaju im i pokazuju dok se voze autobusom ili idu u kupovinu.
• Odmaraju se zajedno uz slikovnicu ili pricu.
Zamolite stariju decu ili rodjake da se igraju ili pricaju sa decom.
Pustite decu da se igraju na svoj nacin
• Stariji cesto preuzimaju deciju igru tako sto im govore sta treba da rade
(na primer kako da prave kusu od blokova). Deci treba ponekad da pokazete kako da rade razne stvari (na primer da sla`u blokove) ali je vazno da pustite decu da isprobaju svoje ideje. To ce im pomoci da samostalno misle i da resavaju probleme. To sto ih pustate da se igraju na svoj nacin ne znaci da mogu da rade sta god hoce, recimo da crtaju po zidovima. Vi i dalje treba da vodite racuna da se ne povrede i da ne prave stetu u kuci.
• Pustite dete da bude vas vodic. Ponekad deca zele da rade nesto za sebe a da vi samo budete pored njih. Ponekad, deca zele da i vi ucestvujete u njihovoj igri. Pustite ih da sami odluce. U tom dobu je za decu normalno da se igraju u prisustvu drugih, a ne sa njima. Aktivnosti kojima se mozete baviti uporedo, jedni pored rugih (kao sto je crtanje) mogu biti najprijatnije za malu decu.
• Nemojte pokusavati da detetu namecete svoje ideje kako da se igraju.
• Sedite i vi na pod i igrajte se zajedno sa njima. Budite deo igre, a ne samo neko ko ih nadgleda.
• Umesto da im postavljate pitanja kao sto su ‘Zasto ne pravis kucu?’ bolje je da opisujete ono sto oni upravo rade, na primer
‘A sada pravis kucu’
‘Stavio si neke blokove na kamion’
Ovo je pravi nacin da vi sledite njih, a ne da im govorite sta da rade. Time im stavljate do znanja da ste zainteresovani za ono sto oni rade. Treba da znate kada deca zele da se igraju, a kada zele da prestanu. Povoljno vreme za igru sa bebama i decom je kada su budna, kada nisu umorna ili gladna. Bebe i mala deca ne mogu da se koncentrisu na duze vreme. Za decu su najbolji cesti i kratki intervali za igru. Znaci da deca zele da prekinu igru su sledeci:
• zevaju
• okrecu glavu
• postaju nemirna
Ovo su za vas znaci da treba da pokusate sa nekom novom igrom ili da napravite
pauzu.
Nadjite igre podesne za odgovarajuci uzrast
Evo nekoliko ideja za igru sa decom razlicitog uzrasta.
Razgovor, pevanje, pricanje prica i citanje knjiga je korisno za bilo koji uzrast. Kad beba navrsi nekoliko meseci, pocnite da joj pokazujete slike iz knjiga i pricate jednostavne price. Cak i ako ne volite da citate, ipak je dobro imati knjige u kuci da biste im mogli pokazivati slike. Pricajte malisanima o sebi i svojoj porodici, na primer, ‘kad sam ja bila/biomala/mali, moj otac je’….ili ‘kada je baka bila mlada, ona je’… Tako se deca navikavaju na strukturu jezika.
U malom prostoru, roditeqima moze izgledati lakse da puste decu da gledaju televiziju. Ali to znaci manje vremena za igru i ucenje (izuzev ako i vi ne sedite zajedno sa decom i pricate o onome sto gledaju). Evo nekih ideja za igru u malom prostoru.
2 ½ do 3 ½ godine
• Muzika i pesma. Pokreti i igra uz muziku, svirka uz improvizovane instrumente (kao sto su lonac i kasika umesto bubwa.)
• Crtanje netoksicnim bojicama
• Kuvanje. Pustite decu da pomognu (na primer da sipaju brasno u ciniju ili mesaju sastojke).
• Pravljene modela. Koristite testo za igru plasticin. Ova igra pomaze za koncentraciju i memoriju.
• Odlazak u park i trcanje, penjanje pomazu u jacanju misica i sticanju
samopouzdanja.
3 ½ do 5 godina
• Gluma i oblacenje. Igrajte se prodavnice ili skole. Gluma i imitiranje
pomazu deci da razumeju svet oko njih; pomaze im da uce da resavaju
probleme.
• Nizanje krupnijih perli (samo pazite da ih ne progutaju)
• Slikanje. Koristite razne predmete za slikanje. Upotrebom debljih ili
tankih cetkica, stapica sa vatom ili prstiju postizu se razliciti efekti
• Crtanje, isecanje (sa specijalnim sigurnosnim makazama za decu); lepljenje
• Slagalice
• Vezivanje pertli i masni
• Crtanje oko razlicitih oblika i predmeta
• Sadjenje - saksije sa povrcem ili cvecem
Igra sa malim detetom dok se istovremeno brinete o maloj bebi
• Nadjite neku aktivnost kojom dete moze da se bavi negde pored vas dok ste vi sa bebom. Pre nego sto pocnete da hranite ili kupate bebu, zapocnite neku aktivnost sa detetom (na primer, crtanje bojicama na papiru)
Sta ako se igrom pravi nered u kuci?
Pripremite specijalnu kutiju ili orman za igracke tako da mozete brzo da ih
sklonite i sredite sobu. I spremanje igracaka moze da bude igra u kojoj deca pomazu. Lepo je kada je kuca sredjena, ali je isto tako dobro znati da igra pomaze vasem detetu da uci i da se razvija.
Preuzeto sa sajta: http://mhcs.health.nsw.gov.au
|
_________________
Put do zvezda je samo etapa kružnog puta do sebe, i ako znaš prečicu nema potrebe da se puno
lomataš po bespućima...
Ne, bato...Stigao si čim kreneš...
Cilj nosiš skriven pod kaputom, istetoviran na grudima kao metu...
I eto ti...U tome je tajna...U tome je jedini trik...
|
|
|
|
|
nastasenjka ~daydreaming~
|
Datum registracije: 04 Mar 2005 Poruke: 34840 Mesto: medju javom i med snom
|
|
Ne krivite igračke...
Ne krivite igračke za ponašanje svoje dece. Nisu one njihovi glavni uzori, već vi, i način na koji se ponašte prema njima. Zato, ukoliko nekim detetovim ponašanjem niste zadovoljni, prvo razmislite da li je to videlo od vas.
“Ja sam Spajdermen!” viče petogodišnji dečak i skače sa naslona fotelje na pod. Već u sledećem trenutku, sve vreme držeći u ruci lutku Spajdermena, ulazi u okršaj sa čudovištem Zelenim goblinom…
Mnogi roditelji su zabrinuti ovakvim ponašanjem svoje dece. Međutim, nema razloga za to. Identifikacija sa igračakama, baš kao i sa junacima iz stripova ili filmova je normalna, uobičajena razvojna pojava kod dece predškolskog, i nižeškolskog uzrasta.
Pogrešno je uverenje da određene igračke razvijaju agresiju kod dece. Uostalom, agresija se javlja i kod mališana koji se ne igraju ovakvim igračkama. Ono što se najčešće zaboravlja jeste da upravo zahvaljujući njima agresivnost bezbolnije prolazi (dete se izigra, iživi, isprazni na igračkama), nego ukoliko je potisnuta. Naime, što više pokušavate da određene igračke ili igre potisnete, suzbijete, zabranite, sprečite –rizikujete da se agresivnost (jer nije iživljena i proživljena u detinjstvu) na neki drugi način pojavi u nekoj kasnijoj fazi razvoja.
Zato: ne zabranjujte igračke svojoj deci, ma koliko vi niste njima zadovoljni.
Jelena Holcer, pedagog
|
_________________
Put do zvezda je samo etapa kružnog puta do sebe, i ako znaš prečicu nema potrebe da se puno
lomataš po bespućima...
Ne, bato...Stigao si čim kreneš...
Cilj nosiš skriven pod kaputom, istetoviran na grudima kao metu...
I eto ti...U tome je tajna...U tome je jedini trik...
|
|
|
|
|
znljubica Početnik Domaćeg.de
|
Godine: 69
Datum registracije: 19 Apr 2011 Poruke: 18 Mesto: Novi Sad
|
|
Najbitiniji deo dana u životu deteta je vreme posvećeno igri.
Deca su se nekada igrala zajedno, na ulici ili u dvorištu. Bitna osobenost tih igara ,bila je da se učesnik u igri nadmudri i pobedi brzim fizičkim ili misaonim reagovanjem, promućurnošću, veštinom, spretnošću i duhovitošću.
Danas je računarska tehnologija ušla u svet dečjih igara i kompjuterske igrice su postale najvažnija dečja igra. U tim igrama dete samo sedi po nekoliko sati za kompjuterom, samo se sa sobom igra pa je tako odstranjena socijalna, tj. društvena kolektivna uloga dečjih igara. Dete je upućeno na asocijalni način života sa svim što takav život znači i proizvodi.
Veliku ulogu u izboru dečjih igara imaju roditelji. Treba se izboriti sa iskušenjima pasivnog načina igranja i podsticati decu da se što više igraju misaonih i društvenih igara.
Nedavno sam bila u poseti porodici naših prijatelja, koji imaju sina od 5 godina. To su divni mladi ljudi, obrazovani, sa karijerom, prijatni i posvećeni vaspitanju svog deteta.
Zajednički su napravili igru koja se igra po istim pravilima kao i igra NE LJUTI SE ČOVEČE. Razlika je što svi igrači polaze sa istog mesta, put do kućice je mnogo duži, i kućica je jedna.
Pobednik je igrač koji prvi stigne do kućice.
Na tom putu dete mora da preskoči niz prepreka. Kad stane na polje sa slovom S, izvlači karticu sa nekom rečju koju treba da pročita, slovo M znači da izvlači karticu sa matematičkim zadatkom primerenom dobu predškolskog deteta, slovo E je reč na engleskom jeziku.
Ima dosta polja sa sličicama životinja, pa polje sa slikom petla znači da igrač treba da kukuriče, sa slikom svinje da grokće, i tako dalje…Tu je i fizička aktivnost, neka polja daju zadatak igraču da uradi 15 trbušnjaka, neka 10 čučnjeva, pa sklekovi.
Ko ne ispuni zadatak mora da se vrati nazad.
Moj mali prijatelj i ja smo odigrali igru 2 puta. Na svom putu do kućice sam nešto računala, njakala, groktala i ostalo, dva puta sam radila čučnjeve i trbušnjake, sreća da sam preskočila polje sa sklekovima. Svima je bilo zabavno, posebno dok sam ja, posle ukusne i obilne večere, obučena u popodnevni kostim, na podu domaćinove dnevne sobe radila 15 trbušnjaka.
Igra je zaista korisna, jer u sebi sadrži i misaone i fizičke aktivnosti. Dete je još u fazi izrade podloge za igru razvijalo svoju kreativnost, a sada kroz zabavu unapređuje svoje znanje i razvija svoje sposobnosti.
Igru najtoplije preporučujem i odraslima, posebno onaj deo sa fizičkim aktivnostima.
|
_________________ Sutra će sve biti bolje! |
|
|
|
|
|
|
Vi ne možete otvarati nove teme u ovom forumu Vi ne možete odgovarati na teme u ovom forumu Vi ne možete menjati Vaše poruke u ovom forumu Vi ne možete brisati Vaše poruke u ovom forumu Vi ne možete glasati u anketama u ovom forumu Vi ne možete postavljati fajlove u ovom forumu Vi ne možete preuzeti fajlove sa ovog foruma
|
|