Datum registracije: 03 Avg 2004 Poruke: 14625 Mesto: Nije bitno ko je odakle bitno je ko je kakav covek
Sa svojom posljednjom fazom rokokoa,barokni stil je posljednji veliki evropski stil.Iako je barok, uglavnom, zapadnoevropski stil, on nema vise onaj opsti, zajednicki karakter koji su imali renesansa i manirizam.U baroku se nacionalne osobenosti jace isticu, tako da se italijanski barok znatno razlikuje od francuskog, a jos vise od holandskog.U Italiji, Spaniji i Flandriji, barok je bio umjetnost kontrareformacije, pokreta Katolicke crkve koji je trebalo da joj povrati moc, uzdrmanu reformacijom; u Francuskoj, koja je u 17.vijeku pod Lujem XIV postala najizrazitiji primjer apsolutne monarhije, barokna umjetnost se razvijala kao jedna stroga klasicisticka varijanta; u Holandiji, gradjanskoj i protestantskoj, umjetnost, najvise slikarstvo, izlazilo je u susret ukusu burzoazije u prikazivanju malih, cisto holandskih i gradjanskih tema: pejsaza,mrtve prirode, gradjanskog enterijera i portreta.
Barokni stil se razvio iz umjetnosti visoke renesanse i manirizma, tako da u odnosu na prethodnu epohu nije onaj radikalni prevrat koji je renesansa imala u odnosu na gotiku.Nastavljajuci da razvija vrijednosti visoke renesanse, barokna umjetnost ih je toliko prenaglasila da one postaju nove vrijednosti.Simetriju renesansne slike barok zamjenjuje asimetrijom, tako da umjesto dvije uravnotezene polovine slike-lijeve i desne-na baroknoj slici, se obicno, i dalje razlikuje lijeva i desna polovina, ali u asimetricnim odnosima. Odnos glavnih i podredjenih dijelova, koji je postojao u renesansi ovdje nestaje.Mnostvo i masa oblika medjusobno se prozimaju i preplicu, nadiru i povlace se, tako da djelo ostavlja utisak kao cjelina, a ne kao pojedinost.Istom cilju dinamicnog sluze i jaki kontrasti koje barokna umjetnost koristi, narocito kontrasti svijetlo-tamnog.Svjetlost i boja u vidu mrlje obezvrjedjuju u baroknoj umjetnosti jasni i siroki tok linije.
Barokna umjetnost se razvila u Italiji, tacnije u Rimu i okolini, ali ubrzo, tokom 17.vijeka, Italija prestaje da bude umjetnicki centar Evrope.Otkrice Amerike i premijestanje pomorskih i trgovackih puteva na obale Atlantskog okeana uslovili su stvaranje novih umjetnickih centara u Spaniji, Nizozemskoj, Francuskoj i Engleskoj.
_________________ Pre nego sto se dodje do brzopletog zakljucka i pre nego sto se pocne misliti lose, Gledaj sa paznjom detalje, vrlo cesto situacija nije onakva kako izgleda nama na prvi pogled!!!!
Charmed Malo ~ mače ~
Datum registracije: 03 Avg 2004 Poruke: 14625 Mesto: Nije bitno ko je odakle bitno je ko je kakav covek
KARAVADJO
Nasuprot dekorativnom fresko-slikarstvu baroka stoji realisticki pravac koji je u 17.vijeku u Rimu stvorio Mikelandjelo Karavadjo.Na njegovim slikama iz ciklusa Sv.Matije i Sv.Petra najveca paznja usredsredjena je na ljudsku figuru. Dok su renesansni slikari rjesenje za ljudsku figuru trazili i nalazili pomocu jedinstvenog osvjetljenja, pri kome je cijela figura vidljiva, Karavadjo polazi od sijenke, od pune tame i u njoj mlazom usmjerene svjetlosti, jake poput svjetlosti reflektora, osvjetljava izuzetno dramaticne detalje, istice ih i povezuje sa drugim detaljima.Tako u Pozivanju sv.Matije svjetlost sa Hristove ispruzene ruke prelazi na ruku carinika Matije, kojom ovaj, u nevjerici, pokazuje na sebe.Ljudi na Karavadjovim slikama zdruzeni su dramskim odnosima, odnosima zivota i smrti, dobra i zla.Karavadjovo svijetlo-tamno jakih kontrasta i ostro suprotstavljeno jedno drugom ima za cilj ekspresivan i dramatican efekat.Velicina i snaga Karavadjove umjetnosti je u njenoj originalnosti.Dok je dekorativno zidno slikarstvo bilo i zvanicno slikarstvo crkve i jezuita, koje se umnogome oslanjalo na djelo velikih slikara renesanse, Karavadjova umjetnost je, tematski i formalno, suprotna zvanicnom slikarstvu.Vecina protivnika njegove umjetnosti zamjerala je naturalizmu, brutalnostima mucenja i prikazivanju ljudi iz polusvijeta u prostorima krcmi i podruma koje postoje na njegovim slikama.Kockari i pustolovi tumace na njegovim slikama svece i mucenike.Sa zapanjujucim realizmom on je slikao i mrtvu prirodu, svirace na lautama i vracare.
Stil njegove umjetnosti, nazvan tenebrozo-tamno, mracno-uticao je preko sljedbenika i nastavljaca na slikare u skoro svim zapadnoevropskim zemljama.Preko juzne Italije i Sicilije stil tenebroza dosao je u Spaniju, narocito medju slikare u Sevilji.
_________________ Pre nego sto se dodje do brzopletog zakljucka i pre nego sto se pocne misliti lose, Gledaj sa paznjom detalje, vrlo cesto situacija nije onakva kako izgleda nama na prvi pogled!!!!
Charmed Malo ~ mače ~
Datum registracije: 03 Avg 2004 Poruke: 14625 Mesto: Nije bitno ko je odakle bitno je ko je kakav covek
VELASKEZ
U Sevilji je poceo da slika i Velaskez, sa kojim je spansko slikarstvo dostiglo zlatni vijek.Njegovi rani radovi pokazuju urodjen realizam spanskog slikarstva kombinovan sa Karavadjovim naturalizmom.To su slike koje prikazuju ljude iz naroda sa mrtvom prirodom u jakim kontrastima svijetlo-tamnog.Presavsi iz Sevilje u Madrid, Velaskez postaje dvorski slikar kralja Filipa IV i putuje u dva maha u Italiju, gdje na njega najjaci utisak ostavlja Ticijanova umjetnost.Poslije puta u Italiju, Velaskez ublazava kontraste svijetlo-tamnog i meko modeluje oblike mrljama svjetlosti i boje.Interesovanje za samu svjetlost i njene odblijeske, stavljanje akcenata ciste boje bez prelaza sirokim, slobodnim potezom cetkice koji se vidi na povrsini slike, cine ga velikim pretecom impresionizma.Slika Mlade plemkinje, grupni portret u enterijeru Velaskezovog ateljea, odaje njegov zreli stil.Umjetnik je na ovoj slici portretisao i sebe sa cetkicom i paletom u rukama, pa bi se slika mogla zvati i Umjetnik u ateljeu.U ogledalu na zidu ogledaju se kralj i kraljica.Razlicite vrste svjetlosti, direktne i odradjene, beskrajno su bogate.Na ovoj slici difuzna, razlivena svjetlost je glavno sredstvo izraza, sredstvo koje izrazava atmosferu prostora ubjedljivije nego snop svjetlosti upravljen u jednu tacku.Polazeci od Karavadja, Velaskez je dosegao vrhove evropskog slikarstva koji ne potpadaju ni pod kakva stilska ogranicenja.
_________________ Pre nego sto se dodje do brzopletog zakljucka i pre nego sto se pocne misliti lose, Gledaj sa paznjom detalje, vrlo cesto situacija nije onakva kako izgleda nama na prvi pogled!!!!
Charmed Malo ~ mače ~
Datum registracije: 03 Avg 2004 Poruke: 14625 Mesto: Nije bitno ko je odakle bitno je ko je kakav covek
RUBENS
Najveci predstavnik flandrijske barokne umjetnosti u 17.vijeku bio je Rubens.Umjetnicki se obrazovao visegodisnjim boravkomu Italiji, od 1600. do 1609.godine, i kada se vratio u Antverpen bio je vec na vrhuncu zrelosti.Vec sledece godine naslikao je za Antverpensku katedralu oltarsku sliku Podizanje krsta. Naprezuci se silinom svojih misica, dzelati se upinju da pobodu krst i da ga usprave.Dijagonala koja kompoziciju dijeli na dvoje koleba se, tako da je krst upola dignut.Volumeni tijela i osvjetljenja pokazuju uticaje i Karavadja i jos nekih italijanskih slikara, ali je u slici, istovremeno, prisutna i flamanska tradicija.Ona se vidi u smislu za detalj pri slikanju lisca drveta i psa u prvom planu.Iako je sa Rubensom italijanska umjetnost snazno proccela flandrijsko slikarstvo, ona ga nije i potcinila.Rubens je jedan od sjevernjackih slikara koji je italijansku umjetnost saobrazio nizozemskoj tradiciji i time stvorio originalnu umjetnost, koja je snazno utjecala na mnoge slikare u sledeca dva stoljeca.Osjecanje prostora, svjetlosti i boje cine Rubensovo slikarstvo jedinstvenim.Bez obzira na to o kojim je temama rijec, radio ih je takoreci sve, on sirokim mrljama svjetlosti i boje dinamicno povezuje prostorne planove i oblike, prve sa najudaljenijim, u jedinstvene cjeline bilo po dijagonalama, bilo po slozenim elipsama.Na Rubensovim slikama vladaju svjetlije i toplije boje, sjenka je tu samo da istakne svjetlost; ona nije odsustvo svjetlosti kao na Karavadjovim slikama; nesto tamnija, ona i sama zraci svjetost.Uz Velaskeza, Rubens je u rukovanju uljanim bojama postigao savrsenstvo koje je i danas nedostizno.Nacin na koji je pigment nanosio i izvlacio je raznoliko i on je uvijek dio umjetnikove licnosti.
_________________ Pre nego sto se dodje do brzopletog zakljucka i pre nego sto se pocne misliti lose, Gledaj sa paznjom detalje, vrlo cesto situacija nije onakva kako izgleda nama na prvi pogled!!!!
Charmed Malo ~ mače ~
Datum registracije: 03 Avg 2004 Poruke: 14625 Mesto: Nije bitno ko je odakle bitno je ko je kakav covek
REMBRANT
Najveci slikar Holandije u 17.vijeku bio je Rembrant.Poceo je da slika u rodnom Lajdenu biblijske prizore na kojima je rjesavao probleme osvjetljenja, zajednicke svim baroknim slikarima.Presavsi iz Lajdena u Amsterdam, u kojem je ostao do kraja zivota, Rembrant daje sve dublji smisao svijetlo-tamnom, razvoj njegove umjetnosti obiljezen je sve licnijim i slobodnijim izrazom.Na prvim radovima nastalim u Amsterdamu, kakav je Cas anatomije doktora Tulpa, realizmom je zadovoljio modele.U prvom planu je naturalisticki osvijetljen les, a portretisani su usredsre|eni na zajednicku tacku interesovanja u makazama anatoma.Svjetlost na Rembrantovim slikama ne dolazi ni iz jednog odredjenog izvora, ona zraci iz samih boja, ciji je pigment nanosio cas u debelim, gotovo ispupcenim namazima, cas u tankim, gotovo prozirnim slojevima.Subjektivan tretman svjetlosti dostize krajnju slobodu na poznim Rembrantovim slikama.Covjek sa zlatnim sljemom, pokazuje malo iskosenu bistu covjeka sa sljemom i perjanicom na glavi.Poprsje figure i pozadina su u punoj tami, lice u polusjenci, a samo metalni sljem sa bogatim ornamentima bljestavo sija.Jedna tacka svjetlosti na ramenu covjeka, koja se kao kap vode rasprsla u tackice, sija jos jace, jer je mala mrlja u prostoru tame.Pored portreta, koji cine najveci dio Rembrantovog djela, slikao je i mitoloske slike i pejsaze, ali je njegova omiljena tema bila biblijska, posebno starozavjetna.Iz biblijske tematike Rembrant je odabirao motive koji su odgovarali njegovoj etickoj osjecajnosti.Povratak bludnog sina je jedna parabola iz Jevandjelja koju je slikar uzdigao na nivo univerzalne drame o kajanju i prastanju.Kompozicija je asimetricna ne samo zbog razmjestaja figura, vec i zbog tretmana osvjetljenja, kojim, desno, slikar dubi prostor, dok, u vertikali na lijevoj strani pokazuje sve njene nijanse, dostizuci blistav sjaj na celu oca.
_________________ Pre nego sto se dodje do brzopletog zakljucka i pre nego sto se pocne misliti lose, Gledaj sa paznjom detalje, vrlo cesto situacija nije onakva kako izgleda nama na prvi pogled!!!!
Annabel_Lee ஐ NaUgHtGeLiC ஐ
Godine: 42
Datum registracije: 02 Feb 2005 Poruke: 30310
Baroque
_________________ ƸӜƷ Tread softly because you tread on my dreams ƸӜƷ
marijalzc Početnik Domaćeg.de
Godine: 36
Datum registracije: 03 Jun 2008 Poruke: 4 Mesto: nis
Moram da kazem da slika koja je postavljena ispod naslova Rubens nije Rubensova vec je to Rembrantov autoportret tako da ljudi ne pomisle da je to Rubens.Da dodam da je Karavadjo pripadao vise manirizmu nego baroku.......
Vi ne možete otvarati nove teme u ovom forumu Vi ne možete odgovarati na teme u ovom forumu Vi ne možete menjati Vaše poruke u ovom forumu Vi ne možete brisati Vaše poruke u ovom forumu Vi ne možete glasati u anketama u ovom forumu Vi ne možete postavljati fajlove u ovom forumu Vi ne možete preuzeti fajlove sa ovog foruma